wtorek, 25 października 2011

Oczka pańskie i chłopskie - czyli innymi słowy prawe i lewe przerabiane od przodu i od tyłu

Przez długi czas moim koronnym wyrobem były golfiki - dla starych i młodych, chłopców i dziewczynek, zrobiłam ich pewnie kilkadziesiąt, a jeśli nie kilkadziesiąt to kilkadzieścia na pewno. Zasada prosta: ściągaczowy golfik, a potem dorobiony śliniaczek, dla ochrony oskrzeli. I tu pojawiał się problem. Chociaż wszystkie oczka przerabiałam tak samo, po przejściu z techniki rondo (czyli przerabiania rzędów na okrągło) do części gdzie oczka przerabiam tam a nazad, oczka zmieniały wygląd.




Tu widać to wyraźnie na szaliczku-golfiku
dla Maciutka - rozmiar 0-0.















Z pomocą w rozwiązaniu tego problemu przyszła mi Pani Bożena Jaske, która opisuje w swojej „Dziewiarce doskonałej” oczka prawe przerobione od tyły jako takie, które wykonuje się wtedy gdy w poprzednim rzędzie to oczko było przerobione na lewo, np. w splocie dżersejowym, pończoszniczym, gładkim.

Oczka prawe przerabia się od przodu tylko kiedy w poprzednim rzędzie lub okrążeniu oczka te również były przerabiane na prawo, czyli np. w splocie francuskim, ryżowym pojedynczym oraz w dżerseju robionym techniką rondo.

Natomiast w przypadku oczek lewych: od tyłu przerabia się je tylko wtedy gdy w poprzednim rzędzie oczko było przerobione na lewo.
 Od przodu oczka lewe przerabiamy w kiedy w poprzednim rzędzie było przerobione na prawo.


Pewna bardzo doświadczona dziewiarka powiedziała mi kiedyś, że robię po pańsku - spodobało mi się to określenie i kupiłam je od razu. Prawdą jest, że nabieranie oczek prawych od tyłu wygląda na nieco udziwnione - efekt jest jednak zauważalny. Szczególnie kiedy w wyrobie musimy połączyć oczka przerabiane w technice rondo i zwykłe przerabiane na płasko.

Chciałam w tym miejscu podziękować, za wszystkie głosy wsparcia osób czytających mojego bloga. Liczą się one dla mnie bardzo i proszę o szczere opinie.

Pozdrawiam i zapraszam na spotkania.




6 komentarzy:

W związku z zatrważającą ilością spamu wprowadzam weryfikację obrazkową - przepraszam. Miło mi, że do mnie zaglądasz, a każdy komentarz jest dla mnie motywacją do dalszej pracy. Dziękuję, za czas poświęcony na jego wpisanie :-), a potem na wpisanie kodu z obrazka.